Chess game

השראה

העבודה "חברותא או מיטותא" נוצרה בהשראת הקבלה רעיונית וויזואלית בין הלימוד בחברותא בבתי מדרש, ובין תחרויות שחמט:

בשתי הסיטואציות נערכים עימותים מחשבתיים בין זוגות תלמידים/שחקנים המאתגרים זה את זה בדיאלוג לוגי עד להכרעה. בשתי הסיטואציות נראים זוגות זוגות של מתמודדים (גברים) רכונים זה מול זה אל שולחנות באולמות גדולים.

התלמוד מספר על שני חכמים - רבי יוחנן וריש לקיש - שלמדו יחד ב'חברותא' במשך שנים ארוכות, עד שריש לקיש חלה ונפטר. כשראו תלמידיו של רבי יוחנן עד כמה הוא שבור מגודל האבדה, ניסו לנחם אותו ולמצוא לו חברותא חדשה - את האדם החכם ביותר בעיר. מספר שבועות מאוחר יותר, הם ראו את רבי יוחנן פוסע ברחוב בעצבות גדולה. התלמידים התפלאו ושאלו "מה קרה, כבוד הרב? מדוע אתה עדיין עצוב, הרי שלחנו אליך את החכם הכי גדול בתור חבר ללימוד?" ענה להם רבי יוחנן: "הוא באמת חכם. לכל דבר שאני אומר הוא מוצא 24 הוכחות וחיזוקים. אבל, כשלמדתי עם ריש לקיש, על כל דבר שאמרתי הוא היה ממהר להציב 24 קושיות! זה מה שחסר לי! אני צריך חבר שיבקר אותי, ככה צריך ללמוד תורה."

תהליך העיצוב

מלאכת סריגת הכיפות נעשתה על ידי גלי עמיר ואביטל פריד, תלמידות מדרשת "אביב" בתל אביב, בשנים האחרונות מתרחבת התופעה של נשים הלומדות במדרשות לימודי יהדות גבוהים שהיו בעבר נחלתו הבלעדית של עולם הישיבות הגברי. לכיפות הסרוגות אין תחליף תעשייתי, הן נעשות בעבודת יד על ידי נשים, הן עתירות עבודה ונסרגות לרוב תוך כדי שיעורים, נסיעה ברכבת, פעילויות יומיומיות אחרות.

מידות: לוח שחמט 63 ס"מ * 63 ס"מ, 32 כיפות סרוגות

תערוכות

2012 'מטרוניתא', אמנות יהודית פמיניסטית, המשכן לאמנות, עין חרוד.

2011 'יודאיקה טוויסט', בית התפוצות.

2009-10 'Reinventing Ritual: Contemporary Art and Design for Jewish Life'., המוזיאון היהודי בניו יורק, והמוזיאון העכשוי ליהדות בסן פרנציסקו.

2007 'ארבע קבוצות עיצוב', גלריה החווה, חולון.

 

 

 

Chess board
Detail- handmade skullcap