מל ביירס אנתרופולוג של עיצוב

מל ביירס, הסטוריון עיצוב נודע, פרסם ספרי עיצוב לרוב, בינהם אנציקלופדיה של העיצוב בשיתוף ה-MoMA, גילה את העיצוב הישראלי וכתב את ספר, "אימפרוביזציה, עיצוב חדש בישראל".

כמו אנתרופולוג שחי בשבט נידח, חוקר אותו, וכותב על זה ספר, חי ביירס בארץ שלוש שנים במהלכן חקר והתערה בעולם העיצוב המקומי. הוא הכיר את המעצבים בארץ יותר מכל האוצרים , הכתבים ואפילו יותר מהמעצבים עצמם .
את ההכרות שלו עם הישראלים הוא מסכם בהקדמה לספר: "עד היום עדיין איני בטוח מיהם הישראלים"
ואכן, הנוכחות שלו בארץ עימתה אותו עם שלל סתירות והפכים, והשאירה שאלות פתוחות, גדולות וקטנות:

איך ייתכן שמומחה בעל שם עולמי, אשר שהייתו בארץ הניבה ספר מקיף ויחיד במינו המתעד עשיה ותרבות, אשר במהלך עבודת השטח שלו יצר שפע קשרים פוריים בין מאות מעצבים, אוצרים, אנשי אקדמיה וכתבים, נאלץ להפסיק את שהייתו, או במילים לא מכובסות, גורש מהארץ, בגלל שאין לו "אשרת עבודה"?

"איך ייתכן" שאל אותנו באיירס, כשביקשנו לראיין אותו לעיתון "את" לקראת השקת הספר, "שמעצבות, ועוד כאלו שעבודותיהן מופיעות בספר, יכתבו למגזין על ספר עיצוב? "

מל נעתר להתראיין רק אחרי הבטחות (שנציין את העובדות בגילוי נאות, כמקובל), שכנועים (שדוקא טוב שהשתתפנו בפרוייקט, כך הכתיבה תהיה יותר חוייתית) והתנצלויות (ישראל היא שוק קטן, ולפעמים אנחנו משחקים בתפקידים שונים, מעצבים, אוצרים וכתבי עיצוב) , בסופו של דבר הוא שיחרר את הסכר ונידב שפע מידע וחויות.

קצת אחרי פסח האחרון, הושק הספר במסיבה קטנה בקפיטריה של בניין גילמן באונ' תל אביב, שבהוצאתה יצא הספר לאור.
ביירס הגיע מניו יורק והיה נרגש כמו הדוד מאמריקה שבא לביקור, חילק חתימות וחיבוקים תוך סגירת חשבונות קטנים:

"אתן לא מבינות?!" חזר לנושא ההוא, כשהראנו לו את הכתבה במגזין "זה כמו ששרון סטון תכתוב על ניקול קידמן כשהיא יוצאת בסרט חדש!!!". "מל, תודה על המחמאה", עניתי לו "אבל מה לעשות שעולם העיצוב הישראלי הוא בגודל של סמטה בהוליווד?". אם זו האסוציאציה של ביירס, נראה שיש ניצוץ של "גלמור" בעולם העיצוב הישראלי.

"אימפרוביזציה, עיצוב חדש בישראל", ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב, 129 ש"ח בחנויות.

כסא 80 הכדורים
כסא 80 הכדורים

Image Caption